Witamina B1

Zapotrzebowanie dzienne na Witaminę B1:

Grupy ludnościZalecane normy dietetyczne [mg / dzień]
Dzieci 1-3 lat0,5
Dzieci 4-8 lat0,6
Chłopcy 9-13 lat0,9
Młodzież męska 14-18 lat1,2
Mężczyźni 19-30 lat1,2
Mężczyźni 31-50 lat1,2
Mężczyźni 51-70 lat1,2
Mężczyźni powyżej 70 lat1,2

Dziewczęta 9-13 lat

0,9
Młodzież żeńska 14-18 lat1,0
Kobiety 19-30 lat 1,1
Kobiety 31-50 lat1,1
Kobiety 51-70 lat1,1
Kobiety powyżej 70 lat1,1
Kobiety ciężarne do 18 lat1,4
Kobiety ciężarne 19-30 lat1,4
Kobiety ciężarne 31-50 lat1,4
Kobiety karmiące do 18 lat1,4
Kobiety karmiące 19-30 lat1,4
Kobiety karmiące 31-50 lat1,4

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Witamina B1 (tiamina) – heterocykliczny związek chemiczny, złożony z pierścienia tiazolowego i pierścienia pirymidynowego, które połączone są mostkiem metinowym.

Tiamina, czyli witamina B1 stanowi istotny czynnik w reakcjach spalania węglowodanów w komórkach. Pełni rolę w czynnościach i regeneracji systemu nerwowego[/box]

Autorem nazwy witamina jest Polak – Kazimierz Funk, który jako pierwszy na świecie w 1911 roku wyodrębnił z otrębów ryżowych związek znany dziś jako witamina B1 (będący m.in. aminą) i opublikował to w pracach Badania nad przyczyną beri-beri oraz Chemiczny charakter związku, który wspomaga zapalenie wielonerwowe ptaków, wywołane dietą zawierającą polerowany ryż[2].

Forma aktywna

DPT – difosfotiamina – pirofosforan tiaminy (TPP) – kokarboksylaza. Reszta pirofosforanowa jest wbudowywana do tiaminy przy udziale transferazy, dawcą pirofosforanu jest ATP.

Funkcja biochemiczna

Rola w organizmie

Rozpuszczalna w wodzie, odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, głównie w przemianie węglowodanów, jest częścią składową koenzymu karboksylazy (pirofosforanu tiaminy). Wzmaga czynność acetylocholiny, hamuje esterazę cholinową, działa synergicznie z tyroksyną i insuliną, pobudza wydzielanie hormonów gonadotropowych. Tiamina przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból.

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B1 wynosi 1,1 mg dla kobiet i 1,2 mg dla mężczyzn[3].

Skutki niedoboru

  • zaburzenia czynności centralnego układu nerwowego: osłabienie, zmęczenie, oczopląs, zaburzenia pamięci, koncentracji, depresja,
  • niewydolność krążenia: przyspieszona akcja serca, powiększenie wymiarów serca, obrzęki kończyn górnych i dolnych,
  • zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego: utrata łaknienia, nudności, wymioty, biegunka, ból z okolic brzucha, brak apetytu, zmniejszenie masy ciała.

W przypadku silnej awitaminozy B1 może wystąpić choroba beri-beri, objawiająca się zaburzeniami pracy neuronów i włókien mięśniowych, co powoduje ból kończyn, osłabienie mięśni, drżenie, niewydolność układu krążenia.

Normalnie odżywiając się, nie można doprowadzić do niedoboru witaminy B1. Problemem jest niedobór wit. B1 wywołany spożywaniem alkoholu. W tym przypadku można rozpoznać takie objawy jak:

Skutki nadmiaru

Nadmiar witaminy B1 nie jest szkodliwy[3], nawet przy spożywaniu jej w ilości 50 mg dziennie. Wynika to prawdopodobnie z zahamowania jej wchłaniania przy dawkach >5 mg[4]. Hiperwitaminoza możliwa jest tylko w przypadku przyjmowania witaminy B1 w formie zastrzyków. Objawy: osłabienie, obrzęki, poty, nudności, zmęczenie, duszność, obrzęk krtani, zawroty głowy, drżenie mięśni, zaburzenia rytmu serca, reakcje alergiczne, a w skrajnych przypadkach może dojść do śmierci[potrzebny przypis].

Poniżej tabela z listą produktów zawierających Witaminę B1. Można sortować ( klikając w nagłówek kolumny ) oraz wyszukiwać bez odświeżania strony.

Baza wiedzy PREMIUM
Logo