🌟 Najlepsze rzeczy na świecie na stronie: Niebiański.pl 🎯 Wzory ideałów dla określonych celów na stronie: Awarena.pl 💪Optymalny Program Opieki Kondycyjnej 🍽️Dieta Antoniowa

Rytm dobowy

Czym są zegary biologiczne?


Zegary biologiczne są naturalnymi chronometrażystami organizmów, które regulują cykl rytmów okołodobowych. Składają się z określonych cząsteczek (białek), które oddziałują z komórkami w całym ciele. Prawie każda tkanka i narząd zawiera zegary biologiczne. Naukowcy zidentyfikowali podobne geny, które składają się na molekularne składniki zegarów u ludzi, muszek owocowych, myszy, roślin, grzybów i kilku innych organizmów.

Co to jest zegar główny?


Główny zegar w mózgu koordynuje i synchronizuje wszystkie zegary biologiczne żywej istoty. U kręgowców, w tym ludzi, zegar główny to grupa około 20 000 komórek nerwowych (neuronów), które tworzą strukturę zwaną jądrem nadskrzyżowaniowym lub SCN. SCN znajduje się w części mózgu zwanej podwzgórzem i otrzymuje bezpośrednie sygnały z oczu.

Czy organizm tworzy i utrzymuje własne rytmy okołodobowe?


Tak, naturalne czynniki w twoim ciele tworzą rytmy okołodobowe. Dla ludzi jednymi z najważniejszych genów zaangażowanych w ten proces są geny okresu i kryptochromu. Geny te kodują białka, które gromadzą się w jądrze komórkowym w nocy i zmniejszają się w ciągu dnia. Badania na muszkach owocowych sugerują, że białka te pomagają aktywować uczucie czujności, czujności i senności. Jednak sygnały środowiskowe również wpływają na rytmy okołodobowe. Na przykład ekspozycja na światło może zresetować się o innej porze dnia, kiedy organizm włącza geny związane z okresem i kryptochromem.

Sztuczne światło, np. światło LED, emituje zbyt duże natężenie składowej niebieskiej, długotrwała ekspozycja na światło niebieskie może negatywnie wpływać na fotoreceptory w nabłonku barwnikowym siatkówki. Zdaniem naukowców z francuskiej agencji ANSES może to doprowadzić do przyspieszenia choroby oczu zwanej AMD, która wiąże się ze związanym z wiekiem zwyrodnieniem plamki żółtej.

  • Diody LED to elementy elektroniczne o wysokiej luminancji, tj. H. bardzo mały, ale emituje dużo światła. Ponieważ maleńka kropka świeci bardzo jasno, bardzo nas oślepia, co negatywnie wpływa na nasz wzrok.

WYSOKOENERGETYCZNE ŚWIATŁO NIEBIESKIE

  • Wysokoenergetyczne niebieskie światło zwiększa aktywność mózgu i blokuje wydzielanie melatoniny. Ostatnie badania sugerują, że może wystąpić więcej skutków ubocznych.
  • Naukowcy z Brigham & Women’s Hospital w Bostonie odkryli, że ekspozycja na te promienie wyzwala reakcje w mózgu, które zakłócają rytmy okołodobowe i mogą wywoływać zachowania depresyjne.
Pomoc w zakresie ochrony oczu przed niebieskim światłem oraz promieniowania UV mogą przynieć te OKULARY ZEPTER z Fullerem C60
Rytm dobowy i światło niebieskie
Rysunek 4
Intensywność promieniowania funkcji zagrożenia światłem niebieskim. Funkcja zagrożenia światłem niebieskim ISO 8980 reprezentuje względną czułość spektralną ludzkiego oka na zagrożenie światłem niebieskim w oparciu o skuteczność promieniowania w wywoływaniu odwrócenia fotobladu. Widmo emisyjne normalnego ekranu smartfona przy maksymalnej jasności pokazuje wyraźną superpozycję potencjalnie szkodliwego niebieskiego piku i wrażliwości na melanopsynę, ale także powiązane z obrazem widma absorpcyjne stożka S i pręta. Znormalizowane widma absorpcji są pokazane przez Bowmakera i Dartnalla, 1980 19 źródło

źródło: https://nigms.nih.gov/education/fact-sheets/Pages/circadian-rhythms.aspx

W 2017 roku naukowcy Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash i Michael W. Young zdobyli prestiżową Nagrodę Nobla za badania nad rytmami okołodobowymi. Badając muszki owocówki, które mają bardzo podobny skład genetyczny do ludzi, wyizolowali gen, który pomaga kontrolować zegar biologiczny. Naukowcy wykazali, że gen wytwarza białko, które gromadzi się w komórkach przez noc, a następnie rozkłada się w ciągu dnia. Ten proces może wpływać na to, kiedy śpisz, jak ostro działa twój mózg i nie tylko. Wszyscy trzej badacze byli finansowani przez NIGMS, kiedy dokonano tych głównych odkryć.

Neurony rytmu okołodobowego w mózgu muszki owocówki
Neurony rytmu okołodobowego w mózgu muszki owocówki. Źródło: Matthieu Cavey i Justin Blau, New York University

Chronobiologia

Niektórzy ludzie to ludzie poranka lub „skowronki” – inni to ludzie wieczoru lub „sowy”. Ta tendencja do szczytowej czujności wcześniej lub później w ciągu dnia jest znana jako chronobiologia. Na twoją wyjątkową chronobiologię mają wpływ twoje geny i wskazówki środowiskowe zwane zeitgebers. 

Około 25% populacji to skowronki, 10% to nocne sowy, a reszta z nas jest zmienna, z rytmem okołodobowym, który może być zmieniany przez zewnętrzne sygnały, które dajesz swojemu ciału. 

Dzięki tym zeitgeberom każdy może do pewnego stopnia zmienić swój rytm dobowy. Ewolucyjna podstawa tego odnosi się do tego, aby zawsze zapewniać, że członek plemienia nie śpi, aby chronić obóz. Niestety, nasze nowoczesne społeczeństwo zostało wykute z industrializmu w sposób niesprawiedliwie preferujący wczesne wstawanie, z surowymi porannymi godzinami pracy.

Lp.Pytanie/TematOdpowiedź/OpisLink do stronyLink do filmu
1Ile % genów włącza się podczas 24 godzinnego cyklu?Około 20%Źródło
2Czy rytm dobowy zależy od tego kiedy wschodzi i zachodzi słońce?Nie - zależy od wewnętrznego zegara biologicznegoW XVIII wieku astronom Jean Jacques d Ortuous de Marian zauważył, że jego rośliny otwierają i zamykają liście w cyklu światła i ciemności, z liśćmi otwierającymi się w kierunku słońca. Będąc dociekliwym facetem, umieścił rośliny w ciągłej ciemności i zauważył, że codzienne otwieranie i zamykanie liści trwało nawet przy braku światła słonecznego – co wskazuje na wewnętrzny zegar.

Późniejsze prace innych również wykazały wrodzone rytmy dobowe u innych zwierząt i roślin, ale lokalizacja i wewnętrzne funkcjonowanie biologicznego systemu synchronizacji pozostały tajemnicą.
Źródło
3Mechanizm zegara biologicznegoOd łacińskiego circa „około” i diem „dzień”, rytmy okołodobowe są wewnętrznie napędzanymi cyklami we wszystkich żywych istotach – w tym u ludzi – które trwają przy braku zewnętrznych wskazówek czasowych. Cykl snu/czuwania to jeden rytm dobowy; inna jest temperatura ciała. Chociaż od czasu de Mariana wiedzieliśmy, że układy fizjologiczne są kontrolowane wewnętrznie, sposób działania zegara pozostawał tajemnicą.

Cykl zegara biologicznego jest generowany przez pętlę sprzężenia zwrotnego. Aktywowane są geny, które wyzwalają produkcję białek. Kiedy poziom białek w komórkach osiąga krytyczny próg, geny są wyłączane. Białka następnie ulegają degradacji w czasie do punktu, który pozwala genom ponownie się włączyć, rozpoczynając cykl od nowa. Trwa to około 24 godzin.

Ale to nie tylko jeden gen wykonuje całą pracę. Hall, Rosbach i Young odkryli, że wiele genów, białek i regulatorów bierze udział w złożonej maszynerii, która utrzymuje nas w ruchu. Niektóre cząsteczki kontrolują aktywację genów, inne biorą udział w translacji informacji świetlnych z oczu, a jeszcze inne regulują stabilność i precyzję zegara, zapewniając jego tykanie i synchronizację ze środowiskiem zewnętrznym.
Źródło
4Badacze zegara biologicznego zdobyli Nagrodę NoblaSkomplikowany wewnętrzny zegar genów i funkcji komórkowych, które kontroluje DNAHall i Rosbash, obaj wówczas z Brandeis University w Massachusetts, oraz Young z Rockefeller University przeprowadzili badania, które wykazały, że skomplikowany wewnętrzny zegar genów i funkcji komórkowych, które kontroluje DNA, współpracują ze sobą w podobny sposób, jak koła zębate i sprężyny w staromodnym zegarka, z połączonymi funkcjami kontrolującymi się nawzajem.

„Z wyjątkową precyzją nasz wewnętrzny zegar dostosowuje naszą fizjologię do dramatycznie różnych faz dnia” – powiedział komitet Nobla, który przyznaje nagrody w wysokości 1,1 miliona dolarów rocznie.

„Chociaż nie wiemy, do czego to służy, wiemy, że jest ważne”.

„Zegar reguluje krytyczne funkcje, takie jak zachowanie, poziom hormonów, sen, temperatura ciała i metabolizm”.
Źródło
5Czy organizm tworzy i utrzymuje własne rytmy dobowe?Tak,Naturalne czynniki w twoim ciele wytwarzają rytmy okołodobowe. Dla ludzi jednymi z najważniejszych genów w tym procesie są geny okresu i kryptochromu . Te geny kodują białka, które gromadzą się w jądrze komórki w nocy i zmniejszają się w ciągu dniaŹródło
6Czas regeneracji narządów
7Dlaczego podczas zmiany czasu na letnii pobudka jest trudniejsza?Bo zaburza to chwilo nasz rytm dobowyMechanizm twojego zegara biologicznego jest zaprojektowany tak, aby dostosowywać się w oparciu o informacje, które otrzymuje ze środowiska zewnętrznego, a te cząsteczki zsynchronizują cię w ciągu zaledwie kilku dni.Źródło
8Jak zresetować swój rytm dobowy i utrzymać go na właściwym torze?Kilka sposobów aby wyrównać prawidłową produkcję hormonów o danej porze1. Wyjdź rano na zewnątrz. Lub wystawiaj się rano na wiele innych jasnych świateł. Światło słoneczne jest idealne, ale sztuczne światło jest lepsze niż żadne. Jeśli pracujesz w pomieszczeniu, Wright zaleca umieszczenie biurka w pobliżu okna, jeśli to możliwe. Jeśli nie, sugeruje wypicie porannej kawy na zewnątrz, aby uzyskać trochę porannej ekspozycji na słońce.
9Jakie hormony odgrywają rolę w rytmie dobowym? 6 hormonówHormony, które zmniejszą swoją ilość lub zwiększają to głownie Melatonina i Kortyzol oraz: Wazopresyna, Acetylocholina, Insulina, Leptyna
10Czy zwierzęta mają rytm dobowy?TakJak wszystkie zwierzęta, zwierzęta domowe, takie jak koty i psy, mają rytmy okołodobowe. Te rytmy okołodobowe wpływają na szereg procesów fizycznych, na przykład kiedy oczy kotów produkują najwięcej łez. Jednak rytmy okołodobowe pojawiają się inaczej u zwierząt domowych, ponieważ ich cykle snu i czuwania różnią się od naszych.

Na przykład koty mają wewnętrzny zegar regulujący ich rytm dobowy, tak jak ludzie. Kontroluje ich cykle snu, temperaturę ciała i poziom aktywności. Jednak w przeciwieństwie do ludzi, koty mają wiele krótkich cykli snu, zamiast jednej pełnej nocy snu.

Podobnie jak ludzie, psy śpią głównie w nocy. Jednak zwykle śpią w krótszych okresach i często drzemią w ciągu dnia.
11Czy rytm dobowy jest powiązany z otyłością?Tak, ale zależyPraca lub kontakty towarzyskie podczas standardowych godzin snu mogą u niektórych osób prowadzić do przybierania na wadze. Dzieje się tak dlatego, że możesz skończyć jedzenie w czasach, gdy twoje ciało nie jest w stanie skutecznie metabolizować jedzenia. Jeśli twoje ciało nie metabolizuje dobrze żywności, możesz ogólnie spalić mniej energii, co może prowadzić do zwiększenia masy ciała.
12Zegar biologiczny narządów godzina po godzinieRóżne narządy w różnych godzinach się regenerująŹródło
13Skutki zaburzeń rytmu dobowegoBezsenność, tłuszczaki i inneŹródło
14O której godzinie najlepiej budzić się? 6O tej godzinie szybciej rosnąć poziom Kortyzolu i wzrasta spadek poziomu melatoniny. Choć u niektórych osób zaczyna melatonina spadać już wcześniej w takim samym tempie i kortyzol zaczyna rosnąć wcześniej wolniej lub szybciej dlatego warto zbadać się jaką mamy tendencję, choć za duże odchyły od normy mogą świadczyć o problemach zdrowotnych to lekarz to oceni. Dla większości osób jest to godzina 6 rano, bo od tej godziny wzrasta poziom kortyzolu, który nas budzi i rośnie do godziny 10:00
15O której godzinie najlepiej zasnąć?23Wynika z badań, że idealny czas spania to 7 godzin, a zakres godzin to 7-8 godzin dlatego najlepiej iść spać o tej godzienie aby obudzić się o godzinie 6:00 z tym, że lepiej spać półgodziny dłużej niż pół godziny krócej, bo krótszy czas zwiększa bardziej ryzyko chorób niż o ten sam czas dłuższe spanie. Najlepszy zakres w których nalepiej zasnąć to godziny: 22-23

Rytm dobowy godzina po godzinie

Nie jesteśmy w stanie rozplanować każdego dnia do dokładnej godziny. Potraktuj to tylko jako wskazówkę aby nie zaburzać rytmu okołodobowego, bo skutki zaburzenia rytmu dobowego są katastrofalne.

Baza wiedzy Awarena ALL
Logo
Shopping cart